Czy szkoły w Polsce powinny posiadać strony internetowe zgodne z WCAG?

Tak. A odpowiedź na pytanie „dlaczego” i jak możemy Ci pomóc znajdziesz w poniższym tekście

Coraz więcej szkół zdaje sobie sprawę z obowiązku dostosowania swoich stron internetowych do wymagań dostępności cyfrowej, ale wiele z nich wciąż nie spełnia standardów WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Warto podkreślić, że zgodność z WCAG nie jest opcją, lecz jest obowiązkiem prawnym, a jego zlekceważenie może prowadzić do konsekwencji prawnych i reputacyjnych.

Obowiązki prawne

Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, szkoły w Polsce, jako jednostki publiczne, są zobowiązane do wdrożenia standardów WCAG 2.1 na poziomie AA. W praktyce oznacza to, że każda szkoła musi zagwarantować dostępność swojej strony internetowej dla osób z niepełnosprawnościami.

Brak zgodności z ustawą może prowadzić do:

  1. Sankcji finansowych – Instytucje, które nie spełniają wymogów, mogą zostać ukarane karą pieniężną, a także być zobligowane do usunięcia naruszeń w określonym czasie.
    Tutaj warto wspomnieć, że w 2022 roku pojawiły się pierwsze kary za brak deklaracji dostępności www (źródło).
  2. Problemy prawne – Osoby, które nie mogą skorzystać z informacji na stronie szkoły, mają prawo zgłosić skargę do organu nadzorującego, co może skutkować postępowaniem administracyjnym.
  3. Reputacyjne ryzyko – Szkoła, która nie spełnia standardów WCAG, może stracić wizerunek instytucji dbającej o wszystkich uczniów i rodziców, co może zniechęcić do współpracy.

Ok, rozumiem zagrożenia, to „dodam sobie wtyczkę” 🙂

Dlaczego wtyczki typu „Access Ability” nie wystarczą?

Wiele szkół stara się rozwiązać problem dostępności, instalując wtyczki do popularnych platform, takich jak WordPress, czy Joomla!. Niestety, takie rozwiązania często dają fałszywe poczucie bezpieczeństwa i zrealizowania obowiązku. Dlaczego?

  1. Brak pełnej zgodności – Wtyczki te nie spełniają wszystkich wymagań WCAG 2.1 na poziomie AA. Mogą one poprawić niektóre aspekty strony, np. zmienić kontrast czy dostosować czcionki, ale nie rozwiążą problemów z nawigacją, obsługiwalnością czy percepcją, które są kluczowe dla osób z niepełnosprawnościami.
  2. Problemy z obsługiwalnością – Wtyczki często nie pozwalają na pełną obsługę strony za pomocą klawiatury. Dla osób z ograniczoną ruchomością klawiatura może być jedynym narzędziem nawigacji, a brak takiej możliwości oznacza poważną barierę w dostępie do informacji.
  3. Automatyczne generowanie dostępności – Żadne narzędzie nie jest w stanie automatycznie dostosować strony do wymogów WCAG. Potrzebne jest ręczne dostosowanie strony i testowanie jej przez specjalistów, aby spełniała wszystkie kryteria. Wtyczki mogą pomóc, ale nie zastąpią kompleksowego podejścia.
  4. Dopasowanie interfejsu strony – złe rozmieszczenie elementów, nieintuicyjna nawigacja czy nieprecyzyjne komunikaty oraz brak odpowiednich atrybutów ARIA mogą sprawić, że strona stanie się niedostępna dla osób z dysfunkcjami wzroku bądź korzystających z narzędzi asystujących.

Przypadki problemów z dostępnością stron szkół

W Polsce zdarzały się przypadki, gdzie rodzice uczniów niewidomych lub niedowidzących zgłaszali problemy z brakiem możliwości korzystania z witryn szkół, co uniemożliwiało im dostęp do harmonogramów zajęć, ogłoszeń czy rekrutacji. Tego typu sytuacje mogą prowadzić do skarg i wymuszonych korekt, które generują dodatkowe koszty oraz straty wizerunkowe.

Dlaczego warto dostosować stronę szkoły do WCAG z naszą pomocą?

FSV Sp. z o.o. oferuje kompleksowe usługi wdrażania i optymalizacji stron internetowych zgodnych z WCAG. Posiadamy szczegółowe wytyczne dotyczące tworzenia dostępnych stron oraz szkolenia dla redaktorów, aby treści były dostosowane do osób z różnymi potrzebami. Pomagamy szkołom w Polsce podnieść standardy obsługi użytkowników.

Dostosowanie strony do WCAG to nie tylko zgodność z prawem, ale także sygnał, że szkoła jest instytucją otwartą, nowoczesną i dbającą o wszystkich swoich uczniów i ich rodziny.