W dobie cyfryzacji, coraz więcej instytucji, w tym szkół, tworzy swoje strony internetowe, jednak nie wszystkie są zgodne z wymaganiami dostępności cyfrowej. Problemy z dostępnością mogą znacznie utrudnić osobom z niepełnosprawnościami korzystanie z serwisów internetowych, co może prowadzić do wykluczenia i naruszenia praw. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze problemy, które powodują, że strony internetowe stają się nieprzyjazne dla użytkowników z niepełnosprawnościami, a także dlaczego ich unikanie jest kluczowe dla instytucji takich jak szkoły.
Wtyczki za nas nie dostosują strony do wymogów WCAG.
Sprawdźmy zatem jakie są najczęstrze problemy do rozwiązania.
1. Nieintuicyjna nawigacja
Złożona i nieintuicyjna nawigacja sprawia, że osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi mają trudności z poruszaniem się po stronie. Brak kluczowych skrótów klawiaturowych lub niepoprawne oznaczenia elementów nawigacyjnych to przykład barier, z którymi często spotykają się użytkownicy korzystający z klawiatury zamiast myszki.
2. Brak alternatywnych opisów dla obrazów
Jednym z najczęstszych problemów jest brak alt text dla obrazów, co sprawia, że osoby niewidome lub niedowidzące, korzystające z czytników ekranowych, nie mają dostępu do treści zawartej w grafikach. Przykładem może być strona szkoły, gdzie zamiast opisu zdjęcia z wydarzenia szkolnego, użytkownik słyszy tylko informację o braku opisu.
3. Złe kontrasty kolorystyczne
Zbyt niski kontrast między tekstem a tłem jest kolejnym powszechnym problemem, który utrudnia osobom z problemami ze wzrokiem czytanie treści. W szczególności dotyczy to szablonów stron, które korzystają z jasnych odcieni, takich jak żółty tekst na białym tle. Tutaj wtyczki mogą zmieniać kolory i akurat ten aspekt potrafią całkiem sprawnie ustawić. Trzeba jednak pamiętać że treści mogą być na tle obrazków, a tutaj już tak koloro nie będzie.
4. Brak odpowiednich atrybutów ARIA
Elementy interaktywne, takie jak przyciski czy formularze, muszą mieć odpowiednie atrybuty ARIA (Accessible Rich Internet Applications), aby były rozpoznawane przez czytniki ekranowe. Brak tych atrybutów sprawia, że użytkownicy nie mogą zrozumieć, jak korzystać z funkcji strony, co jest szczególnie problematyczne w formularzach rejestracyjnych czy kontaktowych. W CMS takich jak WordPress, Joomla czy Drupal (pewnie też w innych) możemy korzystać z dodatkowych modułów czy wtyczek. One nie zawsze pisane są z myślą o zasadach WCAG a jeśli są to często te opisy są w języku angielskim. Mix językowy również traktowany jest jako niespełnienie zasad WCAG.
5. Nieodpowiednie struktury nagłówków
Kolejnym problemem jest nieprawidłowa hierarchia nagłówków, co utrudnia nawigację za pomocą czytników ekranowych. Brak odpowiedniej struktury HTML sprawia, że użytkownicy nie mogą przeglądać treści w logiczny sposób, co znacznie wydłuża czas nawigacji. Ponadto osoby niewidome korzystają ze skrutów i używają nagłówków jak menu (w uproszczeniu). Niestety bardzo często zdarza się, że w ramach treści redaktor doda po nagłówku h2 nagłówek h4 „bo pasuje wizualnie”. Takie zastosowanie jest nieprawidłowe. Struktura nagłówków powinna być hierarchiczna, analogiczna do pisania książki. Polecamy je czytać 😉